מהי ההגדרה המדעית של עבודה?

במונח הכי מדעי שיש, עבודה היא פעולה שמשנה מיקום של אובייקט.

כשאנחנו מזיזים כיסא מנקודה א' לנקודה ב', המיקום שלו השתנה = עבודה התבצעה.

כשאנחנו מנסים לדחוף קיר עם הידיים אבל הקיר לא זז, אפילו אם התעייפנו מאוד מהמאמץ = עבודה לא התבצעה.

אובייקט = משהו במרחב.

אובייקט יכול להיות חפץ כמו כיסא או כוס מים, אדם או גלי הקול שלו (כדי לדבר), עיפרון (שנועד לציור או כתיבה), עגלת קניות בסופרמרקט, תמונה משפחתית, חתול, צורה של משולש במחשב או כל אחת מהנקודות שיוצרות את המשולש, מאורר, או כל דבר אחר.

עבודה, במונח המדעי שלה, יכולה להיות חיונית ויכולה שלא להיות חיונית – זה לא משנה את היותה עבודה.

זריקה של נעל באוויר באופן חסר תכלית, נשיפה של אוויר חם ביום קריר לשם ההנאה מהתבוננות בצורות האדים ואפילו גלילה בחור־השחור של הרשתות החברתיות (הגלילה האינסופית): בכל אחד מהמקרים האלה ישנם אובייקטים שהמיקום שלהם השתנה. ולכן, במונח המדעי, כל אלה הם עבודה.


מתי עבודה נהיית חיונית?

כדי להבין את זה, צריך להבין מה זה "חיוני".

חיוני = חשוב מאד, קשה להסתדר בלעדיו, נחוץ (מילוג)

כבר כאן אפשר להבין שחיוניות היא דבר סובייקטיבי עבור כל אדם.

אפשר להגיד שלתופף על שולחן זה לא חיוני לאדם הפשוט.

אבל למתופף מקצועי, זה חיוני – עצם תיפוף על השולחן מהווה בשבילו תרגול.

השוני נעשה בזכות אלמנט אחד בלבד:

בדוגמא של המתופף – יש מטרה.

בדוגמא של האדם הפשוט – אין מטרה.


מה היא מטרה?

מטרה = בפשטות, היא משהו שרוצים.

אדם יכול לרצות להיות המתופף הטוב בעולם.

אדם יכול לרצות לרסן פושעים כדי להסדיר שקט בתרבות שלנו.

או שאדם יכול לרצות סוכיה על מקל.

בכל אחד מהמקרים, יש לנו מטרה – מצב אידיאלי, מצב שלא התרחש עדיין במציאות.

וכדי לממש את המטרה הזו, אדם צריך לעבוד.


יש עבודה חיונית ויש עבודה לא חיונית.

אדם שרוצה להיות המתופף הטוב בעולם, נדרש להזיז את הידיים שלו בקצב נכון (להזיז ידיים = להזיז אובייקטים) , לחבוט במקלות (להזיז אובייקטים) ולגרום לשרירים להתכווץ ולהימתח (להזיז אובייקטים) .

זו תהיה עבודה חיונית.

בפועל, יום אחר יום, האדם שרוצה להיות המתופף הטוב בעולם מוצא את עצמו שותה מילקשייק בננה, נפגש עם חברים לבילוי משותף, מוצא תמונות של חתולים באינטרנט וכל זה מבלי להרקיד את הידיים שלו כדי לתופף.

האם הוא עובד? האמת שכן. כל זה עדיין נחשב עבודה על פי ההגדרה. הוא נראה מאוד עסוק ולמעשה הוא עובד כל הזמן, פשוט בעבודה לא חיונית.

עבודה חיונית = הלימה בין עבודה ובין מטרה.

עבודה לא חיונית = חוסר הלימה בין עבודה ובין מטרה.


האם לימוד היא עבודה?

כמובן שכדאי שהמתופף הזה ילמד על מקצבים חדשים, יכיר סוגי תופים, ילמד איך לאחוז במקלות, ישמע טכניקות של מתופפים אחרים מדי פעם – כל זה כדי לצבור ידע ולהתמקצע.

אבל למעשה, גם לימוד היא עבודה, פשוט עבודה מנטלית.

מתופף שלומד סוג מקצב חדש, צובר ידע או מעבד הידע הקיים שלו. כל זה מתרחש בראש שלו.

עבודה מנטלית = הזזה וסידור של מחשבות (אובייקטים) או רעיונות (אובייקטים) בראשו של האדם (מרחב).

גם זו היא עבודה, למרות שאת הסוג הזה, אנחנו לא רואים – כי אנחנו לא יודעים מה מתחולל בראשו של אדם.

ובעצם, אנחנו יכולים, אולי, לראות רמיזה של 'עבודה מנטלית' שהאדם עשוי לעשות על ידי התבוננות: איפה האדם יושב? מה הוא עושה? האם הוא נמצא בכיתת לימוד? האם הוא מקשיב להרצאה בנושא תיפוף?

למרות זאת, זו רק מראית עין.

כדי לבצע עבודה (פיזית או מנטלית) חייב להתבצע שינוי של אובייקטים במרחב.

בדיוק כפי שאדם מנסה להזיז קיר עם שתי ידיו, במאמץ רב ככל שיהיה, זה לא אומר בהכרח שהתבצעה עבודה.

כדי שעבודה פיזית תתרחש במציאות, הקיר חייב לזוז ממקומו.

אותו הדבר במישור המנטלי.

אם אדם יושב בכיתת לימוד, או שהעיניים שלו נעות מול סרטון הדרכה עם אוזניים קשובות, זה לא בהכרח אומר שהאדם עובד. ובטח שלא לומד.

כדי שעבודה מנטלית תתחרש במציאות, הידע שלו חייב לגדול או להסתדר מחדש.

רק אם אדם צובר או מארגן את הידע שלו מחדש, אז ורק אז, מתבצעת עבודה מנטלית בנושא הלימוד.

לכן, אין להתייחס למראית העין (ישיבה בכיתה למשל) בכובד משקל, כי לעבודה המנטלית (צבירת הידע) ערך חשוב יותר.

למה מערכת החינוך נכשלת? מראית העין (כיתות מלאות וציונים גבוהים) חשובה לה יותר מאשר העבודה המנטלית (ליצור דור חדש של אנשים טובים).


ידע

עבודה מנטלית, בחלקה, היא לימוד של ידע.

יש ידע חיוני ויש ידע לא חיוני.

איזה ידע הוא חיוני עבורך?

  • הידעת? צליל ההפעלה המפורסם של "Windows" הולחן על ידי מחשב "Mac".
  • הידעת? המהירות הממוצעת של נאד היא כ־12 קמ"ש.
  • הידעת? בכל כניסה של כסף לחשבון הבנק שלך, הבנק גובה עמלה בסכום קבוע שניתן לברר אותו מול הבנק.
  • הידעת? ענבים מתפוצצים כשמחממים אותם במיקרוגל.
  • הידעת? כדי שעוגה ללא ביצים תתפח, מומלץ להוסיף כף חומץ לבלילה.
  • הידעת? נגיעה בלשון בזמן הפיהוק, תעצור אותו.
  • הידעת? לחתולים יש פחות אצבעות בכפות הרגליים האחוריות שלהם.
  • הידעת? המאמר הזה.

לסטנדפיסטים, חלק מהם יכולים להיות חיוניים.

לבעלי עסקים, אחרים עשויים להיות חיוניים.

ידע הוא חיוני לאדם במידה שבה הוא משרת את המטרה (או המטרות) שלו.


האם יש מטרה נעלה יותר מאחרת?

מהי מטרה נעלה יותר, להיות אדם שמתעסק ב־X או אדם שמתעסק ב־Y?

מנו את המקצועות השונים לפי סדר החשיבות שלהם בחברה שלנו:

  • שף במסעדה
  • מלצר
  • מעצב גרפי
  • רמטכ"ל
  • פועל בניין
  • קונדיטור
  • אוסף זבל
  • פקיד בבנק

האם יש מקצוע חשוב יותר מן האחר?

האמת היא שאנחנו זקוקים לכולם, לכל אחד יש תפקיד חשוב בחברה שלנו.

מעבר לעבודה עצמה העבודה, יש דבר נוסף:

המידה שבה העבודה נעשית.


פעולה

כדי לבצע עבודה, אדם חייב לערב בכך פעולה.

לכל פעולה, או אי־פעולה, יש השפעה.

השפעה יכולה להיות טובה או רעה.

לצחצח שיניים בהתמדה, לצחצח מדי פעם או להזניח אותם לגמרי? יש כאן מידת השפעה על העצמי.

להשקיע בבן/בת הזוג, להתעלם מהם לכמה ימים או לריב איתם? יש כאן מידת השפעה על הזוגיות.

להיות חרוץ בעבודה שלך, לעבוד לשם השכר או לבצע אותה ברשלנות? יש כאן מידת השפעה על הקבוצה.

לבנות פלטפורמה לחיבור בין אנשים, להפציץ אותם בפרסומות או להפיל את האינטרנט לכלל האוכלוסיה? יש כאן מידת השפעה על האנושות.


פעולה טובה היא פעולה שבונה יותר מאשר הורסת.

פעולה רעה היא פעולה שהורסת יותר מאשר בונה.

אין זה אומר לא להרוס. זה יהיה לא ריאליסטי, כי בכל יצירה יש קצת הריסה.

הקונדיטור 'הורס' את הביצים, כדי ליצור עוגה.

האדם 'הורס' בניין כדי לבנות בניין חדש.

אבל זה נכון שיש גם סוגי הריסה שאנחנו עשויים לא לאהוב.

הפעולה טובה ביותר היא פעולה שבאה לטובת המירב עם הרס מינימלי .


אני מאחל לנו להגשים את המטרות שלנו על־ידי ביצוע הפעולות הטובות ביותר.

יאללה, לעבודה.

דברים שאני כותב, כתיבה יוצרת ותובנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסט בהפתעה?